Ask a Doctor: Cum să ne dăm seama cînd o viroză trece în infecție bacteriană?

05/04/2017
infecție bacteriană

Deja am stabilit în articolele precedente că marea majoritate a infecțiilor căilor respiratorii sunt infecții virale, adică cauzate de viruși. Dar, există cazuri când infecția virală trece în infecție bacteriană.

Cum pot părintii depista faptul că o viroză a trecut în infecție bacteriană aflați mai jos, într-o nouă sinteză a sfaturilor dlui doctor Mihai Stratulat de pe Ask a Doctor:

”Ne conducem: 1. după starea copilului și 2. după analiza generală de sînge.

Într-o infecție virală starea copilului cînd scade febra este ok, este activ… Într-o infecție bacteriană, febra scade, dar nu ajunge la normal, iar starea copilului este neschimbată, acesta rămânând galeș, apatic, somnolent, refuză să mănînce…

De obicei, viroza are debut acut, cu febră înaltă (pînă la 40°C) în primele 3 zile, copilul se simte rău doar cînd are febră! În a 4-a zi febră are tendința de scădere, intervalul între febră crește! Dacă și în a 4-a zi febra se menține înaltă și copilul devine mai pasiv, mai apatic, mai somnolent, atunci presupunem complicația infecției virale în bacteriană. Se dă Analiza generală de sînge unde trebuie neapărat să avem leucocite mărite conform normelor după varstă și VSH mărit! Abia atunci începem tratamentul cu AB!

Ca excepție poate fi pielonefrită, care poate avea debut acut cu febră înaltă! Ea însă se întîlnește mai rar la copii; ei se urinează des, și, deoarece urina nu stă mult în vizica urinară, aceasta se întoarce înapoi în rinichi. Însă există și excepții, în cazul când copiii au careva anomalii de dezvoltare a tractului urinar. De aceea este important să faceți USG abdominal în primele 3 luni de viață a copilului!

Astfel, dacă copilul are febră >39°C și nu prezintă semne catarale (curge nasul, gîtul roșu…) este necesar să dați Analiza generală de sînge și urină! Dacă și numai dacă: se depistează leucocite mari în sînge și în urină și VSH mărit în sînge putem să punem diagnoză de pielonefrită! Dacă analizele îs ok, iar copilul este în perioada de erupție dentară-putem presupune și erupție dentară!

Să nu uităm de ‘abdomenul acut’ (apendicită, invaginație sau volvulus intestinal…), care se întîlnește rar, dar se întîlnește! Se manifestă și acesta în unele cazuri cu febră, dureri abdominale, lipsa scaunului sau scaun cu sînge sau scaun negru, vomă cu conținut diferit, care necesită adresarea la chirurg pediatru!

În orice caz trebuie să vă adresați la medicul pediatru!”

Posted in FAQ by Stratulat Mihai